Saturday, March 2, 2013

Dugaan Rasa

Tempoh taaruf itu penuh dengan ujian rasa. Hati ini terasa terlalu gembira sekali hingga kelibat hari yang dinanti-nanti seringkali melintas di hadapan kotak maya. Kadang-kala, bukan selalu.

Namun, dalam suka setiap hari itu ada suatu rasa yang merisaukan. Langit takkan selalunya cerah. Gula takkan manis sentiasa. Kadangkala ia bisa menjadi kelat mahupun pahit. Ibarat laut yang ada pasang-surutnya, begitu jua hidup manusia. Pasti ada duka.

Bersediakah aku untuk semua itu? Tsunami rasa pernah melanda dulu. Aku harap ia takkan berulang lagi. Namun, diri ini harus bijak membaca 'cuaca perhubungan' agar gelombang-gelombang ombak yang menghempas pesisir hati tidak membawa segala rasa itu pergi. Andai dibiar, gusar tiada apa yang tersisa lagi.

Cemburu??
Kadangkala ia jelma. Seaakan-akan menguji hati ini. Melaihat ada jejaka lain yang cuba menghampirinya. Namun, rasa itu harus berpandu dan tidak dibiar melulu. Perlu difikir kembali untuk apa rasa cemburu itu. Wajar mahupun tidak. Andai tidak, biarlah ianya pergi bersama terbenamnya sang mentari. Pasti ada sinar baru untuk hari esok.

Setia??
Ya. tempoh ini untuk menguji kesetiaan. Sejauh mana rasa itu masih mampu dipertahankan walau badai ujian melanda. Andai dugaan sebelum pernikahan tak mampu ditempuh, bagaimana untuk tegak berdiri dikala taufan rumah tangga kan mendatang kelak? Sedangkan bukan seketika untuk bersama, tapi kontrak sepanjang hayat menjadi ikatannya. Inginkah dibiarkan ia putus begitu saja? Tentunya tidak. Mana mungkin ada pasangan yang ingin bernikah dengan niat perceraian di akhirnya..itu gila namanya!!

Cuba sedayanya...
Itulah yang termampu untuk kusimpulkan. Berusaha mencapai mampu. Walau hati ini pasti liku yang tersedia itu mencapai nilai ribu. Hanya doa yang mampu ku titipkan,

"Ya Allah,
andai benar dia untukku,
dekatkanlah hatinya dengan hatiku.
Namun, seandainya dia bukan milikku redhakan aku dengan ketentuanMu.

Ya Allah,
kau peliharalah dia untukku,
dan peliharalah daku untukknya,
dan peliharalah kami berdua dalam redhaMu..Amiin."


2 comments:

  1. nawaitu perhubungan yang bakal diikat dan dibina demi mencari redha Allah akan dimudahkan cara..semoga Allah merpermudahkan segala urusan kehidupan enta..

    ReplyDelete
  2. syukran anon..smoga urusanmu jua dpermudah..;)

    ReplyDelete