Saturday, March 23, 2013

NOTA BUAT BAKAL MAKMUMKU

SEMPURNA
Istilah yang paling semua orang inginkan dalam semua perkara. Namun, hakikatnya tiada yang sempurna di dalam dunia ini melainkan kesempurnaan itu hanya bagi Allah. Jika tidak, kita akan hilang rasa kebergantungan padaNya.

ZAHIRKU??
Aku bukanlah insan yang sempurna dari segi ilmu dan rohaniah. Lahiriah apatah lagi. Panggilan 'OKU' telah menjadi sandaran nama bagiku. Terkadang timbul rasa sedih dihati dikala perkara yang suka kulakukan dahulu seperti bersilat dan 'skipping' berada diluar kemampuanku buat masa ini. Rupa?? ramai kanak2 takut melihatku dan memandangku janggal. Aku juga kerap termenung dihadapan 'wajah' baru ini.

ILMU
Intelekmu tak sehebatmu apatah lagi dalam bidang agama. Walaupun title 'ustaz' telah berada dibahuku sejak awal alam pekerjaanku kini, namun ternyata diri ini masih kurasa dalam belenggu 'jahiliyah'. Banyak persoalan asas yang kadang kala tak mampu ku jawab beserta dalil daripada petikan quran n hadis. Paling2 hanya mampu mengikut kata2 Ustaz Azhar Idrus di youtube yang kadangkala menjadi santapan di waktu santai.

ROHANI
Terasa kadang jiwa ini terlalu jauh dari Tuhan. Kerja, keluarga dan dunia seolah2 menjadi hijab antara aku dan Dia. Kalamnya jarang bersinggah dibibir ini apatah lagi untuk hati menatapi tiap maksudnya. Amalan salafussoleh jarang ku ambil. Dikala peluang Dia dekat untuk mengabulkan doa hamba2Nya tiba, sering aku lepaskan semata-mata menurut hawa nafsu lenaku.

APA YANG ADA PADAKU?
Ternyata setelah kuteliti aku tak punya apa. Pangkat dan harta jauh ketinggalan dibelakangmu. Akhlak dan peribadi jauh tersasar dari persepsimu. Mengapa perlu kunyatakan segala kelemahanku?? Bodohkah daku??
Biarlah jika ada yang berkata begitu. Cuma, aku tidak mahu kau rasa diperbodohkan olehku. Aku tidak mahu kau rasa tertipu dengan diriku.

PINTAKU
Namun, disebalik segala kekurangan itu ada satu yang ingin kupinta darimu. Tegurlah daku. Nasihatilah daku. Betulkanlah daku. Seandainya perilakuku jauh tersasar dari syariat Ilahi serta sunnah nabawi. Itu hakmu sebagai makmumku. Dan seandainya kau rasa tidak mampu, aku relakan dirimu 'mufarraqah' kerana ku tak mahu kau turut sama dipersalahkan denganku.


 ikhlas dari
IMAMMU...
 

No comments:

Post a Comment