Monday, May 27, 2013

Dua Minggu Itu Untuk Siapa??




Cuti penggal persekolahan bermula kini..sebenarlah telah bermula pada hari Jumaat yang lepas. Keseronokan cuti itu bukan sahaja dirasai oleh pelajar, bahkan guru-guru sekolah jua. Ibu bapa pun turut serta merasai bahangnya, ingin menggunakan kesempatan yang ada untuk merapatkan ukhuwah bersama anak-anak.

Pasti ramai yang mengambil cuti untuk pulang ke kampung untuk melawat datuk dan nenek yang telah lama tak bersua. Tidak kurang juga yang makan angin di luar negara. Dan yang lebih baik, ada yang menggunakan peluang yang ada untuk pergi menunaikan umrah. TAHNIAH!!

CITA RASA YANG BERBEZA

Setiap orang punya cara tersendiri untuk meraikan cuti yang ada. Mungkin ada yang hanya duduk di rumah. Tidak mengapa, menolong ibu bapa di rumah pun suatu perkara yang berfaedah. Terserah pada kita untuk memanfaatkannya untuk apa dan siapa.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu 'Abbas ra, Baginda Rasulullah s.a.w pernah bersabda:


“Dua nikmat yang ramai  manusia tertipu, nikmat sihat dan waktu lapang.”
(Riwayat Bukhari).



UNTUK SIAPA
Mungkin kelihatan agak pelik bunyinya tajuk artikel ini. Untuk siapa kita abdikan masa yang kita ada, terutamanya waktu lapang ini?? Letakkan pada tempat 'SIAPA' itu Tuhan yang telah menciptakan kita, ALLAH.

Tidak salah bagi seorang ayah mahupun ibu yang ingin meluangkan masa yang ada bersama-sama anak-anak, tapi niatkannya kerana Allah. Ataupun seorang sahabat yang ingin beriadah mahupun 'berehlah' bersama teman-teman, jangan lupa niatkan kerana Allah. Niatkan segala pekerjaan yang kita lakukan kerana Allah dan hanya untuk Dia. Pastinya masa yang berisi itu akan menjadi 'saat yang berpahala'

Usah biarkan masa itu berlalu pergi. Rancanglah untuk mengisinya. Masa itu ibarat kertas lukisan yang kosong, kita yang harus mencorakkannya. Sebelum meletakkan warna di atasnya, kita harus merancang dan berfikir sejenak agar corak yang dihasilkan nanti akan menjadi karya yang indah mempersona, bukan sekadar layak menjadi kertas bungkusan nasi lemak.

PILIH ANTARA DUA
Hidup ini tidak lari daripada dua perkara, iaitu dosa dan pahala. Kita sebagai manusia diberi pilihan untuk mengambil yang mana. Perlu diingat, perkara berpahala itu meraih redha Ilahi dan sebaik-baik tempat insan yang diredhaiNya adalah syurga . Begitu jua sebaliknya. Segalanya atas kehendak Yang Maha Kuasa. 

                                  Semoga Syurga Pilihan Kita dan Bukannya Neraka

p/s: Buat para guru, cuti pun cuti juga, kertas periksa jangan dilupa. Untuk pelajar pula, belajarlah untuk kehidupan, bukan untuk peperiksaan semata. rajin2 buka buku..;)

Dan tak lupa juga buat yang kawen mse cuti ahad haritu, maaf tak dapat hadir semua. semoga berbahagia hingga ke syurga: Basir & ika, Syida & pasangan, Dayah & pasangan.

 cuti jangan main je..;)



No comments:

Post a Comment