Monday, March 1, 2010

WaRkah BuAtMu

Rasa ini telah lama kupendam. Sedalam lubuk hati yang tidak terjangkau oleh akal, namun itulah sifatnya hati..didiami oleh perasaan serta perikemanusiaan..di situ jua terletak jua nafsu. Sebab itulah jika baik hati seseorang maka baik seluruh jasadnya..itulah mafhum sabda Rasulullah solallahu'alaihi wasallam (s.a.w).

Namun bukan tentang nafsu itu yang ingin ku ceritakan saat ini. Hanya perasaan yang kurasa kebelakangan ini. Tentang dia. Tentang insan yang menjadi penyebab kelahiranku kedunia ini. Tentang insan yang perlu berlaku baik terhadapnya selepas Allah dan RasulNya..dialah ibu, ummi, mama & emak buat diri ini..

Terlalu besar pengorbananmu dalam mendidik diri ini. Tatkala rakan-rakan berkata tentang kenakalan serta keligatan diri ini, tika itulah diri ini terkenang susah-payah serta jerih-maungmu membesarkanku. Ku sering sakiti hatimu, namun dirimu terus bersabar..Ku sering buatmu menangis, namun kau tak pernah menyisihkanku..Ku sering memalukanmu di kalangan teman-temanmu, namun engkau abaikan itu semua..Dirimu terlalu baik buatku.

Engkaulah insan yang begitu mudah membaca segala gerak-langkahku tatkala orang lain tidak menyedarinya. Sukar bagiku berselindung darimu. Namun, diri ini jua bisa membaca segala kepayahan yang kau lalui walaupun dalam senyummu. Keperitan itu kau lalui untukku dan adik-adik tanpa mengenal erti penat dan putus asa.

Terima kasih ummi. Akan ku cuba berikan yang terbaik buatmu walaupun ku tahu pengorbananku tak sebesar mana jika dibandingkan dengan apa yang telah kau lalui. Ku harap dirimu dapat memafkan segala kesalahanku sepanjang hayat ini dan meredhakan segala yang telah kau berikan buat diri ini...kerana redha Allah terletak pada redhamu...




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

No comments:

Post a Comment