Wednesday, May 26, 2010

Jgn MCM2...

Pernah dengar tak ayat " Jangan macam-macam"?...maksudnye jangan buat yang bukan-bukan atau jangan cari pasal...tapi tajuk kali ni bukanlah pasal ayat ni...ia adalah singkatan untuk 3 sifat mazmumah yang saya ingin kongsikan daripada kuliah maghrib sebentar tadi..apa agaknya yea?..tekalah..hehe..

3 sifat itu adalah makan, cakap dan marah...so, singkatannya adalah MCM...tanda 2 pada tajuk pula sebagai perasa untuk senang mengingat..tapi tajuk ni bukanlah bermaksud jangan makan, bercakap dan marah..maksudnya adalah jangan makan sambil bercakap dan marah..pelikkah?..selingan sahaja...maksudnya jangan makan, bercakap dan marah keterlaluan dan tidak bertempat..

Makan itu hukum asalnya adalah harus..ia menjadi haram apabila secara melampau.. sebagaimana firman Allah yang bermaksud "makan dan minumlah dan jangan pula melampaui batas".. maka, sebaiknya ikutlah sunnah Nabi Muhammad Sollallohu'alaihi wasaalam (S.A.W) yang makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang..sebagai tambahan, penceramah sebentar tadi juga menyatakan banyakkan makan ikan berbanding daging..dan jika makan ikan jangan makan kepalanya..tidak baik untuk ingatan...lagi satu, semasa makan ikan jangan minum susu...kerana campuran makanan dan minuman ini mampu membuatkan kita menjadi bebal...

Jika merujuk kitab tasawuf pula, yang dimaksudkan makan berlebihan ini adalah mencari makan secara berlebihan..maksudnya bekerja secara melampau sehingga mengabaikan kewajipan syariat seperti solat fardhu..maka, harta yang diperolehi dengan cara ini adalah haram hukumnya..

Sifat mazmumah kedua yang dibincangkan pula adalah bercakap..bercakap yang tiada henti dan disertai dusta..maka inilah yang dimaksudkan dengan apabila banyak cakap, maka banyak salahnya..dan apabila banyak salahnya maka banyaklah dosanya..dan apabila banyak dosanya maka nerakalah tempatnya..maka berhati-hatilah dalam berbicara..selain itu, diam tu banyak kelebihannya...selain dapat mengurangkan dosa, diam orang yang berpuasa adalah sama dengan orang yang berzikir...subhanallah...begitu pemurahnya Allah terhadap hamba-hambaNya..namun, ada perbahasan ulama' yang menyatakan bercakap tentang ilmu itu lebih baik daripada diam..so, secara keseluruhannya kita harus bercakap tentang ilmu dan jauhi dusta..jika tidak mampu diam itu lebih baik..

Akhir sekali adalah marah..marah juga perlu tapi biar kena pada tempatnya...contohnya kemarahan umat Islam ketika karikatur nabi Muhammad S.A.W dikeluarkan...ia jelas menghina kedudukan Baginda yang mulia di sisi Allah..maka sewajarnya umat Islam bangkit marah dan mengecam tindakan ini...jika tidak umat islam akan terus dihina dan hilang maruahnya..dalilnya mudah,,,“Barangsiapa dari kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Andai tiada keupayaan, maka lakukan dengan lisannya. Andai tiada juga keupayaan, maka lakukan ia dengan hatinya. Dan demikian itu adalah selemah-lemah iman” ( Muttafaq ‘alayh).. menentang di dalam hati ini boleh ditafsirkan sebagai marah...marah kepada kemungkaran..maka marahlah, tapi biar bertempat..

Akhir kata, kawallah pemakanan, percakapan dan perasaan marah kita...anda mampu mengubahnya...(ayat iklan)..hehe..salam perkongsian ilmu..

*p/s= dalil naqli (ayat al-quran) yang digunakan di dalam post ini tidak diingati penulis daripada surah dan ayatnya..namun ia adalah ayat yang masyhur....maka, jika ada yang tahu harap maklumkan...tq..

2 comments:

  1. dalil naqli :
    1-makan n minum = سورة الأعراف , Al-Araf, Chapter #7, Verse #31

    ReplyDelete
  2. astaghfirullah...maaf buat pembaca blog ini...atas kelemahan penulis, hadith Rasulullah s.a.w tlh dikatakn sbg firman Allah..maaf banyak2..

    “Barangsiapa dari kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Andai tiada keupayaan, maka lakukan dengan lisannya. Andai tiada juga keupayaan, maka lakukan ia dengan hatinya. Dan demikian itu adalah selemah-lemah iman” “ Muttafaq ‘alayh

    ReplyDelete