Friday, December 4, 2009

boleh ke doakan keburukan atas orang lain?

Pada dasarnya kita diharuskan berdoa, lebih2 lagi mendoakan kebaikan ke atas orang lain. why?
bila kita mendoakan orang lain, malaikat pula akan mendoakan kita dan malaikat itu makhluk yang paling taat pada Allah. maka, lebih mudah doa kita dimakbulkan, Insya-Allah.

persoalannya, bolehkah kita mendoakan atas keburukan orang lain?

hurm..persoalan yang agak menjerat. apabila kita dengar, tentu kita akan marah dengan orang berbuat demikian. namun, jangan telalu marah hingga kita terlupa mencari sebabnya. Bertenang dan cuba lihat secara halus. adakah bersebab perbuatannya itu??andai secara suka-suka, maka memang patut kita semua berasa marah. Tapi andai orang yang berdoa itu adalah golongan yang dizalimi, maka wajarlah dia bertindak sedemikian rupa.

kita perlu ingat, doa orang yang dizalimi adalah setara dengan doa seorang ibu kepada anaknya dan orang yang berpuasa hingga tiba waktu berbukanya yang tiada hijab pada doa2 ini, jika diizinkan Allah. doa ini sebagai pengajaran kepada orang yang berlaku zalim agar segera bertaubat disamping pengajaran kepada orang lain agar tidak berlaku zalim.

bukalah mata hati kita semua..jangan sampai orang yang zalim terus dijulang tinggi serta disanjung2 sedang orang yang teraniaya terus ditindas serta dicerca-hina. Takut2, kita turut disoalkan diakhirat kelak kerana menyokong kezaliman dan takut2 juga bala Allah yang menimpa penzalim itu turut tertimpa ke atas kita.

renung2kan dan selamat beramal..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

No comments:

Post a Comment